DAKREPARATIE

In Ramnicu Sarat verkeren de huizen van onze contactgezinnen vaak in zeer slechte staat. Sommige huisjes zijn echt onbewoonbaar en daarvoor is de Stichting Dialoog van 2000-2004 bezig geweest met een HUIZENBOUWPROJECT . Toen zijn 39 huisjes gebouwd, die de pagina Huisbouw. Dit is nu gestopt, i.v.m. de sterk toegenomen bouwkosten. Gelukkig zijn er ook veel huisjes waarbij reparatie voldoende is.

Vaak is het  zo, dat de daken lekken, aangezien de slechte dakbedekking makkelijk beschadigd raakt door hagel, storm  en sneeuw. Aangezien de huizen van lemen, zongedroogde steen zijn gebouwd, hebben deze lekkages op den duur een desastreuze invloed op de kwaliteit van het huis.
Daarom is de stichting DIALOOG in een aantal wijken begonnen met het repareren van daken bij huizen waarbij dit nog zeker de moeite waard is.

Een paar voorbeelden kunt u in de fotoserie SLECHTE DAKEN

De bewoners van deze huizen krijgen van DIALOOG het benodigde materiaal om hun dak te repareren (dus geen geld). Zij halen dit op bij een bouwmarkt. Vervolgens wordt er na enige weken gecontroleerd of het dak inderdaad gerepareerd is. In de fotoserie DAKREPARATIE MET ASFALTKARTON kunt u zien hoe dat er dan uit gaat zien.

Kosten ca. € 60,- per huis gemiddeld

Alle families die voor een nieuw dak in aanmerking komen staan ingeschreven bij de sociale dienst en eten bij de gaarkeuken (Cantina).

De reparatie met asfaltkarton is goedkoop maar niet zo duurzaam. Na een paar jaar gaat het weer lekken. Waar mogelijk en als de financiën het toestaan gaan we over op zinken dakbedekking.  Deze gaat veel langer mee, maar vergt wel professionele montage en kost dus ook veel meer: op dit moment ca. 650 Euro.  In de fotoserie DAKREPARATIE ZINKEN DAK kunt U zien hoe zoiets in zijn werk gaat.

Sinds 2006 heeft Dialoog tientallen huizen (o.a. de door Dialoog gebouwde huizen maar ook vele andere) van een duurzaam zinken dak kunnen voorzien. Daardoor zijn al deze huizen nu voor jaren beschermd.

Om dit allemaal te kunnen realiseren is de hulp van donateurs nodig. U kunt de projecten in Roemenië steunen door een donatie te storten op BANKREK: IBAN NL92RABO0343711109 , t.n.v. Stichting Dialoog, onder vermelding van 'DAKREPARATIE'

De Stichting Dialoog zorgt dat uw bijdragen op een verantwoorde manier gebruikt worden!

Hebt u plannen voor een goed doel, of is uw bedrijf (school) bezig een goed doel te kiezen, of een familielid viert feest en zoekt een goed doel? Dialoog wacht op uw reactie.