De Cantina of Gaarkeuken

De Cantina is de gaarkeuken van Rāmnicu Sarat.  Er werken 12 mensen, die dagelijks eten klaar maken voor de gezinnen die bij de Sociale Dienst staan ingeschreven.

Het eten bestaat meestal uit een typisch Roemeense soep, met veel groente erin, en soms wat vlees. Dit wordt uitgedeeld met brood, en soms ook worst,  en wordt thuis genuttigd. Het is bedoeld als aanvulling, en niet als complete maaltijd voor het hele gezin. cantina2.jpg (73793 bytes)

De Stichting Dialoog  ontvangt jaarlijks in maart een bijgewerkte lijst van de Sociale Dienst waarin de namen staan van de gezinsleden die recht hebben op voedsel van de Cantina. Dit zijn de kinderen die jonger zijn dan 18 jaar. Verder komen op deze lijsten ook gehandicapten en alleenstaanden voor, vooral veel bejaarden.

cantina1.jpg (105771 bytes)

Dagelijks maken er 700 mensen gebruik van deze instelling en dat aantal groeit nog steeds.

Dialoog heeft dankzij giften en acties, o.a. van de Montessorischool in Wageningen en de Stichting Wilde Ganzen de gaarkeuken kunnen voorzien van betere apparatuur. Er is een 8-pits gastoestel geleverd en geļnstalleerd en een koelelement waarmee een voorraadkamer constant gekoeld kan worden, geen overbodige luxe in een land waar het 's zomers geregeld tropisch heet wordt.