VERSLAG ACTIVITEITEN 2016

6. Voedselpakketten
7. Kosten in Roemenië en Nederland

1. FINANCIËLE STEUN AAN CONTACTGEZINNEN

Dialoog maakt het mogelijk dat Nl-gezinnen hun gezin maximaal 4x per jaar financieel steunen. Men stort daarvoor in Euro op de bankrekening van Dialoog en dit geld wordt in Roemeense Lei (RON) zonder inhouding van kosten aan de gezinnen uitgereikt. Daarvoor is legitimatie uiteraard verplicht en het geld wordt niet uitgereikt aan iemand anders met het legitimatiebewijs van de begunstigde.

In totaal is (in 2016)  tot nu toe 21.306 Euro overgemaakt naar onze 140 contactgezinnen.

2. ANDERE STEUN AAN (CONTACT)GEZINNEN

BRANDHOUT

Onze doelgroepgezinnen beschikken niet over gasaansluiting voor verwarming. Verwarming kan meestal alleen met behulp van en eenvoudige stenen kachel- soba geheten- die met hout gestookt kan worden. Bij gebrek aan hout worden allerlei materialen verbrand, waaronder plastic flessen, wat een zeer ongezonde situatie oplevert.

Sinds dit jaar levert Dialoog geen brandhout meer. Wel worden contactgezinnen gestimuleerd om een bedrag over te maken naar hun gezin zodat dit zelf brandhout kan aanschaffen. Dit is ook in een aantal gevallen gebeurd, maar exact kunnen we hier niet zijn, omdat we niet precies weten wat een gezin met het overgemaakte geld doet.

Bij één gezin  is de bouw van een soba  gefinancierd.

FORNUIZEN

Er werden 7 fornuizen en 5 gasflessen geleverd. Samen met de soba voor een totale waarde van 801 Euro.

3 .ONDERWIJSPROJECT

BASISONDERWIJS

Al jaren loopt het onderwijsproject Kind naar School.  Het basisonderwijs is in principe gratis, maar bijna alle scholen vragen van de ouders een bijdrage, bijvoorbeeld voor schriften, pennen, papier tot zelfs de kosten van de gordijnen, het onderhoud van het gebouw, etc. Deze kosten zijn voor onze doelgroepgezinnen niet op te brengen. Dialoog levert aan deze gezinnen een onderwijspakket (rugzakje met schoolspullen) of een ONDERWIJSBON, waarmee dezelfde spullen bij een winkel kunnen worden afgehaald. De prijs per pakket is afhankelijk van het leerjaar. Alle gezinnen worden geselecteerd in samenwerking met de Sociale Dienst van de gemeente en met de schooldirecties.  Ook hier vragen wij om legitimatie.

Voor 2016:   620 kinderen (6-14 jaar) ontvingen een onderwijspakket.

MIDDELBAAR ONDERWIJS

Leerlingen die een middelbare school gaan volgen krijgen met hogere kosten te maken. Dialoog ondersteunt leerlingen van een school voor middelbaar beroepsonderwijs die deze kosten niet zelf kunnen betalen.

Voor 2016:  173 scholieren (15-19 jaar) ontvingen een onderwijspakket.

Ook in 2016 werd weer de vervolgopleiding van drie studenten (Apothekersassistent)  gefinancierd

De industrieschool ontving 4.000 Euro voor de verbetering van hun werkplaatsen.

Totale uitgave aan onderwijspakketten Basisonderwijs + Middelbaar onderwijs + Vervolgopleiding : 13.649 Euro

4. BOUWPROJECTEN en DAKREPARATIES

Jaarlijks voeren we in september enquêtes uit in de arme wijken om de situatie van onze contactgezinnen en overige schrijnende gevallen te inventariseren. Soms komen we huizen tegen waar reparatie van ramen, daken, deuren e.d. dringend geboden is. Dialoog komt daar deze mensen tegemoet mits deze zelf bereid en in staat zijn bij het werk te assisteren. In 2016 zijn 16 gezinnen op deze manier geholpen. In totaal werd hier 6.508 Euro aan besteed.  Op de pagina's  Huizenbouw  en Dakreparaties van deze site wordt alles in detail beschreven.

5.ENQUÊTES IN DE SLOPPENWIJKEN

In september zijn weer een groot aantal gezinnen bezocht om hun situatie te inventariseren. Tevens zijn nieuwe probleemgevallen gesignaleerd, die wij in 2017 wellicht van enige steun kunnen voorzien. Doordat onze secretaris Van Roemeense origine is en dus met alle gezinnen in haar moedertaal kan communiceren komen wij veel te weten over de problemen die er in de gezinnen spelen.\

6.VOEDSELPAKKETTEN

In december zijn weer voor 223 gezinnen voedselpakketten uitgereikt (a 20 Euro).  Hiervoor zijn vooral kinderen met veel kinderen geselecteerd en verder de meest schrijnende gevallen van armoede.

7.KOSTEN IN ROEMENIE EN NEDERLAND

Roemenië

De belangrijkste kostenposten in Roemenië zijn de administratiekosten en de kosten die twee bestuursleden jaarlijks moeten maken. De eerste post gaat voornamelijk op aan de porto op alle (aangetekende!) brieven die naar de gezinnen gestuurd worden i.v.m. het ophalen van hun onderwijspakket en eventueel een driemaandelijkse gift uit Nederland. Dit moet aangetekend omdat de ervaring leert dat de brieven anders niet goed aankomen. De kosten voor de bestuursleden bestaan vooral uit de kosten van hotel en maaltijden gedurende de week in september. Ook moet een auto gehuurd worden om alle adressen snel af te kunnen gaan. Verder krijgen onze vertegenwoordigers uiteraard hun onkosten vergoed.

Nederland

In Nederland bestaan de administratiekosten vooral uit de kosten van het maken en verzenden van de Jurnal (3x per jaar), telefoonkosten en diverse administratiekosten. De post  'transport'  zijn de kosten van de vliegtickets voor de twee bestuursleden in september. 'Contributies en abonnementen'  bestaan uit de kosten van het aanhouden van de postbus. Bankkosten zijn de kosten van de RABObank betaalpas en de provisiekosten.