HET ONDERWIJSPROGRAMMA VAN DIALOOG

3. Steun voor werkplaatsen Industrieschool

1. Kind naar school 2014-2015

Lagere school

Ons "werkterrein" strekt zich uit van Ramnicu Sarat tot enkele dorpen in de omgeving: Topliceni en Buda    Dit jaar kregen 833 kinderen van 4-14 jaar een rugzakje met benodigdheden om een jaar naar school te kunnen gaan. De scholen zijn in het verleden al ruimschoots van meubilair en andere schoolmaterialen voorzien door Dialoog, zodat daar geen behoefte meer aan was gelukkig.

Onderwijsbon
Indien niet genoeg pakketten voorradig zijn krijgen de leerlingen een onderwijsbon. Tegen inlevering van deze bon krijgen ze  het pakket met de benodigde schoolmaterialen, voldoende voor een schooljaar, op een iets later tijdstip.  Door de contacten met de directeuren van scholen en met de sociale dienst zijn wij precies op de hoogte welke kinderen er voor een pakket  in aanmerking kwamen.

14-19 jarigen dit jaar extra geholpen

Dankzij de St. Terra konden we ook dit jaar ook leerlingen in de leeftijdscategorie 15-19 jaar meer helpen. Deze volgen al een opleiding aan een middelbare school, maar dat kost ook meer. Velen haken af doordat ze nou net niet de noodzakelijke spullen mee naar school kunnen nemen.  Als ze bijvoorbeeld te vaak absent zijn bij gymnastiek door gebrek aan sportkleding worden ze van school gestuurd. Op een soort van beroepsgerichte VMBO (of LTS) konden wij 135 leerlingen aan een onderwijsbon/pakket met een  waarde van 42,50 Euro helpen.

Speciale steun vervolgonderwijs:

Twee jaar geleden hebben wij contact gelegd met Calinescu Florentina, die graag wilde beginnen met een opleiding tot medisch verpleegkundig generalist in een plaats in een andere provincie. Wij hebben haar voorgedragen aan stichting Terra die haar studie (inclusief reiskosten) voor drie jaar zal bekostigen.. Zij heeft haar tweede jaar met succes (hoge cijfers) afgerond en kan nu aan haar derde en laatste jaar beginnen. We hebben de kosten van haar opleiding voor komend jaar aan haar betaald.

Vorig jaar hebben wij contact gelegd met Vasile Maximilian. Hij heeft zich opgegeven voor een dit jaar nieuw gestarte opleiding tot medisch verpleegkundig generalist, die dit jaar voor het eerst mogelijk is in Rimnicu Sarat. Wij hebben ook hem voorgedragen bij stichting Terra voor een individueel project voor vervolgonderwijs. De kosten van zijn opleiding liggen tussen de 600 en 650 euro per jaar. De opleiding duurt drie jaar. Hij heeft zijn eerste jaar goed afgerond en begint nu aan zijn tweede jaar.

OP DEZE PAGINA KRIJGT U EEN UITGEBREID FOTOVERSLAG VAN HET ONDERWIJSPROJECT VAN DIT JAAR

Wat kunt u doen?

U zult begrijpen dat het voor veel arme gezinnen onmogelijk is om de kosten van schoolbenodigdheden te betalen. Hiervoor wil de Stichting uw hulp vragen.

Giften voor dit project kunt u ten allen tijde storten op rek. NL92RABO0343711109  t.n.v. Stichting Dialoog  o.v.v. 'ONDERWIJSPROJECT'

Periodieke steun voor dit project is zeer gewenst aangezien dit project continu doorloopt.

2014

Voor het onderwijsproject ontvingen we opnieuw dit jaar veel financiële steun. Gelukkig maar, want dit project is een belangrijk speerpunt van de Stichting en is aan de andere kant erg kostbaar. Van de Stichting Terra ontvingen wij weer een groot bedrag dat het onderwijsproject bijna geheel dekt.  De overige kosten betalen wij van algemene giften aan de stichting.

St. Terra                        :  21.500 Euro

2. Het onderwijsproject van 2007-2013

Aantal lagere schoolkinderen        Aantal middelbare scholieren

2013                         746                                                  200

2012                         667                                                  289

2011                         780                                                  157

2010                         964

2009                       1049

2008                       1042

2007                         838

NCDO MEDEFINANCIER ONDERWIJSPROJECT in 2007

In 2007 ontvingen wij voor de derde keer van de Nationale Commissie voor internationale samenwerking en Duurzame Ontwikkeling steun voor een project, dit keer ons onderwijsproject (eerder kregen wij steun voor onze bouwprojecten). De NCDO had toegezegd alle voor dit project binnenkomende gelden tot een maximum van 8.250 € te verdubbelen. Onze financiële verslaggeving en verantwoording van onze vorige projecten waren in orde en de en de doelstellingen van het onderwijsproject ‘Kind naar School’ passen bij die van de NCDO, vandaar dat de NCDO opnieuw met ons in zee wil gaan. Reden om de (school-)vlag uit te steken!!! Aangezien Dialoog reeds voor meer dan 8.250 € aan donaties van particulieren en andere instellingen had ontvangen was de verdubbeling een feit en konden we alle doelstellingen voor onderwijs voor 2007 realiseren.

100 M3 SCHOOLMEUBILAIR

Iedere school moet van tijd tot tijd z’n meubilair vervangen. In Nederland doen we vaak spullen weg die nog best goed zijn, zo ook bij het VITUS College te Bussum. We kregen gratis:

200 stoelen en tafels,
kasten,
2 grote werkbanken,
klimrekken,
basketbalnetten
xylofoons

Genoeg om een tweede vrachtwagen mee te vullen!

Vitus College, heel erg bedankt !

3. Steun voor werkplaatsen Industrieschool : NOG SPONSORS GEZOCHT!!!

Veel middelbare scholieren die wij steunen zijn leerling van de Industrieschool. Deze kunt u vergelijken met een soort van VMBO. Opleidingen in autotechniek, elektrotechniek en kleding maken. Wij bezochten de werkplaatsen en constateerden enorme tekorten aan materialen, machines, gereedschap en klein verbruiksmateriaal. De leerkrachten kwamen dan ook snel met het verzoek of wij misschien middelen bijeen zouden kunnen verzamelen om hen uit de brand te helpen. Ook twee bestuursleden van de St. Terra waren daarbij aanwezig.  De school heeft voor ruim 16.000 Euro aan materiaal nodig.

De St. Terra heeft al voor 4.000 Euro gezorgd. Voor de overige 12.000 Euro zoeken we nog naarstig naar sponsors.

klik op de foto voor meer foto's