Huisreparaties najaar 2017

Bij ons jaarlijkse bezoek in september hebben we tijdens onze enquêtes in de sloppenwijken een aantal gezinnen aangetroffen onder woonomstandigheden die niet meer van deze tijd zijn, om het maar eens zachtjes uit te drukken. Dialoog ondersteunt gezinnen die bezig zijn hun huis bewoonbaar te maken als aan de volgende criteria wordt voldaan:

1. het gezin of leden van het gezin kan bij de bouw meehelpen

2. het plan van aanpak is realistisch

3. de bouw is veilig

4. het gezin heeft onvoldoende inkomen om zelf te bouw te realiseren

In totaal worden 20 kleine en grotere projecten uitgevoerd voor een bedrag van ruim 15.000 Euro.

Een beschrijving van enkele projecten die worden uitgevoerd in het najaar van 2017:

1. (wijk Flamânda- vert. “de Hongerigen”)

Dit gezin woont in de armenwijk Flamânda en bestaat uit man, vrouw en drie kinderen. Ze leven van een uitkering van 600 RON (135 €). Hij is begonnen om zelf een huis te bouwen, waarvan de fundamenten + muren er inmiddels staan. Door gebrek aan middelen is de bouw nu gestagneerd. Van Dialoog komt er veel materiaal en geld om er een dak op te zetten, in ieder geval twee kamers in het huis af te maken inclusief een soba voor verwarming, vloer van cement voor het hele huis, dakgoten, ramen, deuren en het dak.

Totaal geleverd aan bouwmaterialen:                               1883 €

Geld voor overige materialen/arbeidsloon:                       1411 €

2. (in een dorpje nabij Buda)

Om zijn zelfgebouwde kamer te kunnen voorzien van een dak, deuren en ramen, een vloer, een plafond, dakgoten, de muren af te werken leveren we alle materialen en geld. Daarnaast krijgt hij materiaal om op de reeds aanwezige fundamenten naast dit kamertje nog twee kamers te bouwen, met stenen.

Totaal geleverd aan bouwmaterialen:                   1577 €

Geld voor overige materialen/arbeidsloon:           1072 €

3.  (wijk Flamânda)

Zoals is te zien op de foto daar is het huis nog lang niet af. Daar springt Dialoog bij: materialen voor de muren af te werken, vloeren te leggen, een hek om het huis te zetten, het dak af te maken, een kachel erin. Zij kan niet alles zelf doen en moet dus mensen inhuren, dus ook geld voor het dak, deuren en ramen, hek, arbeidsloon.

Totaal geleverd aan bouwmaterialen:                   1143 €

Geld voor overige materialen/arbeidsloon:           1044 €

4. (wijk Flamânda)

Een gezin met 3 kinderen die op school zitten en die het goed doen. In 2015 werd met hulp van Dialoog hun huisje verbeterd. In 2017 is de man zelf begonnen aan uitbreiding van het huis met twee kamers, waarvan een deel van de muren overeind staan.

Van Dialoog komt er veel materiaal om hier iets leefbaars van te maken. Stenen, cement, dakgoten, pleistermateriaal, stenen voor een kachel, geld voor dak, ramen en deuren. De man doet het allemaal grotendeels zelf hij heeft gewerkt in de bouw met een dag loog.

Totaal geleverd aan bouwmaterialen:                             1254 €

Geld voor overige materialen/arbeidsloon:                       922 €

5 (Ramnicu Sarat)

Een gezin met 7 kinderen (3 dochters uit huis). Met de drie dochters die al op school zitten gaat het heel goed. Het dak was slecht en in huis waren er lekkages in de plafonds. Van Dialoog hebben we div. materialen geleverd: (dakbedekking, chipwood, gipsplaten, isolatiemateriaal, cement, dakgoten, pleistermateriaal voor het pleisteren van de achtermuur die vol schuren zat). Omdat de man ziek is hebben we wat geld gegeven voor arbeidsloon.

Totaal geleverd aan bouwmaterialen:          483

Geld voor overige materialen/arbeidsloon:  156

6. (Ramnicu Sarat)

Gezin met twee kinderen. Ze zijn begonnen om een extra kamer te bouwen: de muren stonden er al en materiaal voor het dak was aanwezig. Van Dialoog hebben we dakbedekking, cement, dakgoten, schoorsteen en stenen voor een soba, e.a. gegeven.

Totaal geleverd aan bouwmaterialen:  438 €

7. (wijk Flamânda)

Deze vrouw heeft last van buren en kinderen die ongewenst op haar terrein komen en stenen tegen de muur gooien. We hebben besloten een hek om het huis heen te laten bouwen, waarbij we een handige man uit een andere arme wijk de opdracht konden laten uitvoeren, terwijl wij in Râmnicu Sărat waren, zodat we ook het eindresultaat konden beoordelen. Hij was ook in het bezit van een paard en wagen en kon zo de nodige zware materialen vervoeren. Er zijn ook rollen dakbedekking geleverd voor het verbeteren van het dak en voor een nieuwe wc in de tuin.

Totaal geleverd aan bouwmaterialen:           223 €

Geld voor overige materialen/arbeidsloon:  200

8  dorp Mucesti Danulesti/ Buda

Een oude man (72) met een verlamde vrouw (77) in een dorpje 30 km van Rm.Sarat. Dakbedekking volledig naar de knoppen. Een flink aantal rollen (10 st.) stevige dakbedekking was hier  op zijn plaats

.

Totaal geleverd aan bouwmaterialen:           260

Geld voor overige arbeidsloon:                        44

9. (wijk Alecu Bagdat)

Bij dit gezin hebben we materiaal gegeven om een muur met een raam en deur te bouwen en een stuk dakbedekking (huisje rechts).

Totaal geleverd aan bouwmaterialen:           209 €

Geld voor overige materialen/arbeidsloon:     56